Siirry pääsisältöön

Viisas mieli

Mun oma sairaanhoitaja sanoi yhdellä terapiakäynnillä, että en ole enää masentunut. Se tuntui tietyllä tapaa helpotuksena. Hänen sanoin olen kärsinyt toistuvasta masennuksesta ja nyt olen kuntoutumassa. Minulle kuuluu siis hyvää. Tuntuu, että elämässä asiat alkaa löytää paikkaansa, ja mukavia juttuja on tulossa. Pikkuhiljaa.

Joku aika sitten sain kuitenkin paniikkikohtauksen, pitkästä aikaa. Se johtui luultavasti väsymyksestä, jännityksestä ja siitä, etten ollut syönyt tarpeeksi. Lisäksi päässä oli paljon isoja ajatuksia. Se säikäytti. Niin voimakasta kohtausta en muista saaneeni moneen vuoteen.

Siitä selvisin, ja olen sen jälkeen miettinyt paljon tunnesäätelytaitoja. Huomasin, että jos jokin saa minussa aikaan tunteen, mikä johtaa johonkin toiseen tunteeseen/ajatukseen/johtopäätökseen/jne, niistä kasvaa lumipallomaisesti iso möhkäle, joka saa minussa aikaan ahdistuksen ja todella huonon olon. Monesti ajatukset liittyvät silloin itseeni, arvottomuuden tunteeseen, pelkoon siitä, etten oikeasti osaakkaan mitään. Ajatukset siinä hetkessä on voimakkaita ja pelottavia, ja kun tilanne on rauhoittunut, tiedän itsekkin ettei ne pidä paikkaansa.

Negatiiviset tunteet menevät minulla herkästi ns. yli, ja se aiheuttaa erityisesti itselleni ja  myös läheisilleni pahaa oloa. Kun tajusin tämän, ajattelin, että haluan opetella hallitsemaan tunteitani hieman paremmin. (Toisinaan tunteet menevät myös sinne toiseen ääripäähän, ja koen, että pystyn mihin vain..tämä on hieman positiivisempaa, mutta tuntuu silti välillä raskaalta.)

Sain vinkin lukea kirjan nimeltä Viisas mieli. Se löytyi nextorysta ja aloin lukea. Se on suunnattu tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville ja heidän läheisilleen, sekä tietysti aiheesta kiinnostuneille ja alan ammattilaisille. Jo heti alusta huomasin, että jotkut kohdat tuntuvat todella tutuilta. En koe, että minulla olisi suuria tunnesäätelyn vaikeuksia tai persoonallisuuden häiriötä. Kuitenkin haluan oppia hallitsemaan omia tunteitani paremmin, elämään synnynnäisen herkkyyteni kanssa ja näin suojaamaan omaa mieltä.

Voisin hyvin lainata tähän koko kirjan siihen asti mitä sitä olen lukenut, mutta ehkä laitan vain tämän yhden.

"Tunteet pitää ensin tunnistaa ja oikeuttaa, jotta niitä ylipäätään voisi säädellä." 
(Viisas mieli)

Minua jännittää tämän tekstin julkaisu, mutta haluan silti julkaista tämän. Voisin kirjoittaa tästä aiheesta lisää, kun olen tuon kirjan lukenut. Onko sinulla ajatuksia/kokemuksia? <3

Kommentit

  1. Mulla on ollut kans pitkään ongelmia tunteiden säätelyn säätelyn kans. Jos ahdistus tulee päälle, mulla ei oo ollut keinoja tehdä sille mitään. En oo myöskään pystynyt puhumaan siitä sillä hetkellä. Helpompi on ollut vaan mennä sen oman kuplan sisään ja pysytellä siellä tuntien olonsa niin äärettömän yksinäiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämäpä just. Ja vaikka ois auttavia käsiä ympärillä niin jotenki se ahdistus vaan syö sisäänsä.
      Mut me opitaan <3

      Poista

Lähetä kommentti