Siirry pääsisältöön

hyvin, paremmin

Aamu alkoi vähän väsyneenä, mutta jo ulkona kävellessä olo oli ihan erilainen. Syysaamun pieni kirpeys, kastepisarat nurmikolla timanttien tavoin. Aamuauringon kirkkaat säteet. Nyt voisin omalle sairaanhoitajalle kertoa vihdoin, että menee hyvin, paremmin, eikä minua pelota. Voin kertoa, miten siskonlapset tuovat iloa ja että olen jaksanut taas leipoa. Kertoa unelmista, jotka ovat lähempänä. 

Sairaanhoitajani kanssa jutellessa tunti menee nopeaa. Sille voin kertoa hyvillä mielin niistä pienistä asioista, joista nautin. Tai niistä hetkistä, kun kaikki tuntuu pahalta. T kuuntelee, kysyy lisäkysymyksiä, tarkentaa ja ns palauttaa kertomani. Palautuksella tarkoitan sitä, että T kertaa minun kertomani. Tässä kuulen omat tunteeni toisen suusta ja varmistun, että T ymmärsi. Monesti apu ja helpotus on jo sinänsä puhua asiat läpi, mutta toisinaan mietitään yhdessä mikä oloani helpottaisi. 

Ihanin ohje T:ltä minulle oli sairasloman ajalle, että teen niitä asioita joista saan iloa. Nyt jo olen todennut tuon toimivaksi ohjeeksi. Eikä se siis tarkoita, ettei tekisi niitä tylsiä hommia, vaan enemmänkin sitä, että olemassa olevilla voimilla tekee ensin jotain mistä nauttii, koska siitä saa lisää voimia myös niihin tylsiin juttuihin. 

Kotiinpäin kävellessä oli olo, että pää olisi siivottu, tuuletettu ja pölyt pyyhitty. Ilma oli lämmennyt ja olo keveä. Pitkästä aikaa teki mieli joogata. Vaikka joogasin vain pienen hetken, oli se sopiva alku. Jospa ottaisi sen taas tavaksi, mikä joskus oli melkeinpä päivittäistä. 

Kaivoin kaapista myös maalit. Värit tekee minut iloiseksi. Maalaaminen on minulle terapiaa, samalla tavoin kuin kirjoittaminen. Jaksoin myös lähteä kävelylenkille. Nautin niin suuresti järven tuoksusta, auringosta puiden lehdillä ja metsän turvallisuudesta. Tänään on ollut hyvä päivä. Olen tehnyt niitä asioita, mistä saan iloa. 

Ps. Varasin ajan hierojalle heti huomiselle, jospa ikirouta niskasta alkaisi sulaa.

Kommentit