Siirry pääsisältöön

Katson ympärilleni

Olen nuori puu muiden puiden joukossa. Olen vielä aika pieni, ja minulla on kolme oksaa. Ympärilläni on paljon kauniita, nuoria ja vehreitä puita. Lisäksi on vanhoja, vahvoja ja viisaita. Kasvan kylmän harmaan kivenlohkareen vieressä. Ja vaikka kivi on kylmä ja kolkko, se suojaa minua.

Muut puut ja kasvit ympärilläni ovat kevään tullen kaunistuneet, osa jo puhjennut lehteen ja kukkaan. He kasvavat ja odottavat uutta sadetta, lisää lämpöä ja viimeisiäkin muuttolintuja oksilleen.

Minä olen vielä alaston, lehdetön ja hiljainen. Yhdessä oksassani on pienenpieniä silmujen alkuja, ehkä niistä joku päivä tulee oikeita, heleänvihreitä lehtiä. Toisessa oksassa on syksyltä jääneitä, painavia, ruskeita ja kuolleita lehtiä, jotka vetävät hennon oksan kohti maata. Kolmannessa oksassa ei ole mitään. Se on kuin unohtunut pimeään ja kylmään talveen.

Olen erilainen kuin muut puut. Ja olen yksin. Ympärilläni on puita, ja osa lähelläkin. Mutta silti olen yksin. Juurellani kasvaa kevään kukkasia, joista on minulle iloa. Niiden avulla jaksan kasvattaa hitaasti pieniä hiirenkorvia. Lähelle minua yltää muutama oksa, ne ovat lähellä. Mutta niiden rungot ovat kauempana.

Kun katson ympärilleni, joka puolella vihertää. Linnut laulavat, eikä kenelläkään ole mitään hätää. Kaikki on hyvin. Mutta kuoren sisällä minussa on vain tyhjää.

Mutta toisinaan, minun hennoille oksilleni istuu pieni lintu, joka laulaa minulle. Se laulaa niin kauniisti aina.

Kommentit

Lähetä kommentti