Siirry pääsisältöön

Kultakutri ja kaksi karhua

Avasin letin. Hiukset laskeutuivat selkään kiharalla. Ilta-aurinko teki kiharoista kultaisen hohtavat. Asia, mistä voin sanoa itsestä tykkääväni. Hiukset. Saako niin sanoa? Tykkään hiuksistani. Tottakai saa. Miksi itselle ei saisi sanoa kauniita asioita.

Tykkään sanoa muille asioita, mitkä ovat erityisen ihania. Jos opettelisi sanomaan niitä myös itselle.
Hiukseni oli kultaiset ja kiharat, kuin Kultakutrilla. Kultakutri on utelias tyttö, joka menee ilman lupaa karhujen kotiin. Kultakutri kokeilee asioita, ja valitsee parhaiten itselle sopivat.

Minä en ole niin rohkea kuin Kultakutri. Lisäksi minulla on elämässä kaksi karhua. Masennus ja syömishäiriö. Kultakutri juoksi pois, kun karhut palasivat kotiinsa. Minun luokseni nämä karhut tulivat, en minä niitä halunnut. Mutta jos en häätäisi niitä kovakouraisesti ja vihaisesti. Eikös karhut suutu, jos ne kokevat olevansa uhattuna? Jos juttelisin niille rauhallisesti. Antaisin olla, haistella ja tutkia. Silittäisin vähän korvan takaa tai leuan alta. Olisin kuin Sulo Karjalainen ja nukkuisin niiden kanssa. Jos ne sitten olisivat kilttejä myös minulle.

Karhu on voimakas, mutta jos kääntäisin nämä karhut minun voimaksi. Ne tulee olemaan aina mun elämässä, mutta voisin itse saada niistä voimaa ja rohkeutta. Minua ei pelottaisi, onhan mukanani kaksi vahvaa karhua, jotka ovat minun puolella. Jos joku haluaisi minulle pahaa, kaksi karhuani olisi vieressä. Ja jos joku ei ymmärrä tai hyväksy minun karhujani, saa hän kokea maailman vahvimman naisen voiman.

Vielä en ole se vahvin nainen, mutta tiedän. Olen sitä kohti matkalla. Ja vaikka aina olisin matkalla, enkä koskaan pääsisi perille, olen joka päivä vähän vahvempi.

Karhujen kesytys on vielä kesken, mutta uskallan jo sanoa. Suurimman osan ajasta ne ovat jo mun puoella. Keskellä pieni Kultakutri, silmissä päättäväinen katse ja vieressä kaksi suurta ja vahvaa karhua. Tätä kolmikkoa ei kovin helposti lannisteta.

Jos olisi vielä kolmas karhu, se olisi erityisherkkyys. Sen olen jo kokonaan kesyttänyt.

Kommentit

Lähetä kommentti